being yourself is the best way of life

Thursday, October 20, 2011

Ini cerita tentang abg


tak pernah lagi aku story pasal benda nie dalam blog..tapi hari nie aku tergerak hati nak tulis entry nie sebab tadi aku baru je TER STALK page sorg makhluk ALLAH nie..and the most painful feeling is when i read her comment about someone that i love and it really hurt me at the top...

okay tak payah guna bahasa inggeris supaya orang akan lebih faham dengan cerita nie..

13 jun 2010, tarikh keramat yang menjadi trauma buat kami sekeluarga bila abg tersayang terlibat dalam kemalangan yang dasyat seumur hidup kami. kemalangan yang telah menggangu gugat kehidupan kami hampir selama stahun lebih.

hari tue family kami dari sabah dan terengganu
rancang nak bercuti dekat rumah kami, jadi kitaorang kat rumah nie semua eksaited nak sambut diaorang, diorang maybe sampai malam so dalam pukul 11pagi tue abang dah start perap ayam sebab konon2 plan nak buat BBQ laa kan.. then masa tengah perap ayam tue, abg dapat call dari kawan dia ajak dia pegi kenduri kahwin rumah abg kwan sekolah diaorang.. my abg memang dah cakap awal2 dekat kawan2 dia yang for the whole week dia tak nak ada apa2 program sebab dia nak spent time dengan family [which is sgt jarang mcm tue] masa tengah perap ayam tue jugak dia bagitau mak pasal kawan dia yang ajak tue, mak macam berat hati laa nak bagi sebab mak cakap, 2-3 malam nie mak se
lalu xsedap hati...naluri ibu nie kita tak boleh lawan....then abg ckp

abg: mak bagi tak? kalau mak xbg abg xpegi

mak: pegi laa org dah ajak, lagi pon kalau abg xpegi,dog nak pg dengan sape?

abg: tapi abg rase xsedap hati laa nak pegi..


mak: takder ape laa [ mase nie hati mak dup dap dup dap]...pegi kejap pastu balik laa...jgn lewat2 nanti makteh sume datg abg takde plak.

abg: ok mak.. sekejap je...pg makan2 kitaorang balik..

abg memang takder mood langsung nak pegi sampai kan

mase kawan dia datang pon dia xbersiap2...tunggu laaa kawan2 dia kan atas buai kat luar rumah tue..

pkul 1 lebih ayah call..

ayah: kak cik. makteh dah sampai?

acik: dah ayah..kenapa?

ayah: okay, ayah baru habis main [golf], and ayah nak trus pegi hospital..[dlm hati dah berdebar...]..

acik: kenapa ayah? ader apa2 ker???

ayah: takde ape laa..abg exsident sikit..

acik:teruk ker??

ayah: ader laa luka2 sikit .. yang teruk sikt danial kot sebab dia ters
epit..kak cik boleh bawak kereta x??

acik: boleh laa ayah, nape?

ayah: macam nie, kak cik bwak mak teh ngan sape2 y
ang anak ikut pergi hospital, mak ayah dah suh kawan mak drop dekat petronas...boleh kan acik??

acik: boleh2...


panjang sikit bersembang sebab terkejut...my kakak ta
k boleh drive sebab kaki dia terseliuh...then aku siap2 sume orang yang baru sampai nak ikut..dalam hati aku dah macam pancaragam dah cuak...tapi buat2 cool..xmacho laa gelabah2 nie...then aku drive slowly and patiently ke hospital...and mase sampai tue, aku tengok kawan2 dia punya baju dah tukar kaler dah...aku nie pulak terus terlepas cakap, ahh sudah...mase tue ok jer siap main senyum2 lagi...then bila tanya mana abg, ayah cakap, ader kat dalam bilik kecemasan..katil no empat...ramai2 tue aku jer yang berani masuk...mak dah lembik lutut xberani masuk walaupon aku tau perasaan dia memang nak sangat2 masuk...then aku masuk and dari pintu aku dah nampak abg aku...aku kenal baju dia walaupon dah tukar kaler...kool lagi mse nie tapi dah goyah sikit, then bila sampai betul2 dekat abg, aku tengok di, aku senyum and cakap, abg jgn tido tau...abg nak apa2? abg aku cakap dia sejuk2...then aku ckp kt MA
pakcik.nak selimut extra bleh, abg sy sejuk sgt tue...bayang kan laa aircond + darah mmg sejuk kan...aku senyum sambil menangis!! sungguh aku sedih sangat2...ayah aku cakap abg xteruk pon luka sikit2 jer...tapi aku tengok truk sgt... dahi koyak, bibir luka, ya ALLAH....teruk macm nie pon ayah bleh kata luka2 sikit je....mase nie mmg first time aku menangis depan org yg aku sayang sebb aku susah nak menanges...sgt susah....then aku pergi tgok kawan dia yg lagi 3...sorg patah tangan , sorg masa tue kritikal and sorg lagi aku diberitahu yang beliau dah meninggal...menangis laagi aku...then aku keluar, aku tanya, mak nak masuk tak? mak cakap mak takut, mak tanya abg kat aku, aku cakap jomlah acik teman...and mase mak masuk tue aku dapat tengok mak mmg tahan sgt2 nak menanges tapi mak menanges jugk bila tengok abg....

mase doktor bagitau family arwah mmg sedih...dah laa aku malas nak cerita pasal nie.. dalam pukul 7 ptg doktor bgtau ayah, lepas scan abg, x-ray film tunjuk ader cecair dlam bdan abg
which is doctor ckp, abg kmungkinan besar alami kecederaan dalaman..doktor decide ntuk operate abg malam tu jugak!!! so abg terus kena hantr ke HTAA..

doktor kat sana bgitau, cecair dalam perut abg tue ader 2 pain darah!! kalau lambat sikit abg mungkin xselamat...abg dioperate and doktor sah kan limpa abg kena buang sebab dah terputus..masa nie ayah call sedara kitaorg yg berpengalaman psal nie and mtak pndpat dorg..antara hidup dan mati ayah sain kan jugak...doktor kata xperlu risau...

pkul 3 pagi, abg msuk OT..and sebelum tue aku call mak tnya...mak macam blur je...malam tue, aku bukak fb and post dalam 2 minit psal kmalangan tue sebab aku tau semua org terkejut and xsempat nak bgtau sape2 pon, aku bgtau sedara yg duk jauh2 supaya dorg bleh same2 doakan abg aku...:(.. ayam yg abg aku perap tue, aku goreng sambil menangis sebab abg aku xsempat
makan ape yang dia buat...

esoknya kteorang sume pegi tengok abg kat ICU HTAA...sgt2 kesian tgok abg mse tue...sedih sampai xnak keluar dari icu risau orang nampak aku menangis....mse tue family dari trengganu dah smpai...tok n tok ki masuk...aku nmpak bila dorg keluar, dorg menangis...sedih sgt mase.. tue...tapi aku respek ayah aku yang sgt2 cool...senyum je walaupun aku tau dia pon risau..

3 hari dalam icu abg aku dah boleh masuk wad biasa..syukur..and tiga hari lepas tue boleh balik..aku xsangka yang aku berani nak teman abg aku sorg2 dekat wad lelaki....mcho jgk aku nie kan...and benda yang aku xboleh lupa bila abah [paklong] dari jauh da brenti jalan and patah balik sebab sebak tgok abg.....sayu2 aku pon tahan lagi....


sepanjang abg duk hspital, prcaya atau tak aku yang jge...dari lap badan sampai laa suapkan air...aku nie lah yang dia marah2 bila tension dengan nurse atau rimas dengan pelawat yg dtg..tapi bila dia membebel aku cakap. abg acik nak tidor, dah habes membebel kejut ehhh... :)

sepanjang dia kat hospital, dia tak berhenti jer tanye pasal kawan2 dia yang sama2 dalam kereta...dia kata, biar abg jer yang teruk...jangan dorang...setiap kali
dia cakap psal benda tue, aku tukar tajuk...sampai laa bila ayah aku bagitau sehari sebelum balik rumah, and masa tue abg aku menanges and ckap abg dah rasa da...nasib laa dia bleh kawal perasaan tue..

dah sampai rumah, dia jadi sorg yang lain dari sebelum nie...sensitf and macam2 laa....tengah elok2 berborak tiba2 bangun masuk bilik ,tido... tapi kami sume paham yang dia masih dalam prosess baik pulih....

kemuncak sepenuhnya trauma kiteorg bukan laa msa abg kat HTAA, tapi masa kat rumah yang mana family arwah menyalah kan abg spenuhnya di atas kehilangan adik diorang...dan sampai ke hari ini, dorg masih mnganggu abg dan ckp abg punca kemalangan seolah-olah abg aku
rancang untuk exsident nie...aku sedih sgt2 bila dorg ckp mcm tue seolah2 abg aku langsung xcedera apa2..

tue je lah....aku malas nak cakap pasal dorang banyak....
sseriously mase tue aku rasa macam nak suh dorg dtg tgok sendri abg yang abg aku rase, and satu yang aku tak sangka, ada jugak yang makbapak yang ambil kesempatan atas kepayahan anak dia...siap suruh ayah aku belikan semua keperluan bilik anak dia yang kononnya kena selesa sangat2 laa..apa yang makhluk tue mintak.
  • katil
  • aircond
  • wheelchair
  • and banyak lagi..
ayah aku mmg bijak laa...dia bagi kat budak tue wheelchair yg trbaik sebb dia rase yg tau yg penting..yg lain tue MEREPEK!!

tue jelah entry panjang giler laa plak..

p/s: masa abg aku exsident nie aku tengah bgaduh ngan abg aku and aku xbcakap dengan dia dah 2 miggu...thats why aku sedih sangat2 and takut sangat aku tak sempat nak mintak maap dengan dia....

aku xletak gambar sebab bahaya.... :)


syukur padaMu ya ALLAH aku masih bernafas!

No comments:

Post a Comment